Sóc consumidor

Quan se t’ofereix un producte o servei, com a consumidor potencial tens el dret de rebre un tracte respectuós i no discriminatori per raons de pertinença cultural o lingüística.

La llengua catalana, en tant que és parlada per més de deu milions de persones i és llengua pròpia d’un territori de més de tretze milions d’habitants, és una llengua amb un potencial comercial important. Tant per la vitalitat i el nombre de parlants com per l’estatut de llengua oficial de què gaudeix, és comparable a llengües com el suec, el danès, el finès o el grec. Així doncs, qualsevol empresa que actuï sota criteris de responsabilitat social hauria de tenir la màxima cura pel que fa a l’ús del català, tal com succeeix en el cas de comunitats lingüístiques comparables.

I jo, què puc fer?

1. Consumeix productes que no menystinguin la teva llengua

2. Sigues fidel a la teva llengua! No canviïs de llengua quan no se t’adrecin en la teva, i exigeix que les informacions dels establiments estiguin en la teva llengua, si no els tens a l’abast.

I si, malgrat el meu suggeriment, un producte o servei menysté la meva llengua i persisteix a no incorporar-la?

3. Reclama a l’empresa o l’administració pública (mitjançant una reclamació oficial) en la teva oficina municipal o comarcal d’atenció al consumidor, o bé per Internet al web de l’Agència Catalana de Consum.

Si hi ha hagut un problema d’atenció al client, que fins i tot pot ser molt greu quan l’empresa o servei vulnera la legislació vigent, cal no caure en disquisicions de tipus lingüístic o ideològic de cap mena, per més que t’ho vulguin plantejar.

 

Quins productes s’etiqueten en català? Consulta'ls!